För att få åka nedför måste du klättra uppför

Foto Ingrid Walter

Jag vet inte hur ditt år började, men mitt 2019 startade jag full med energi i en pulkabacke tillsammans med min familj. När det sedan var dags för jobb kände jag att det också var en backe. Fast inte nedför utan uppför.

Det var en oväntad känsla eftersom hela 2018 hade varit en enda stor nedförsbacke. Det ven om öronen när vi började år 2018 med att flytta vårt Stockholmskontor från 22 kvm till 160 kvm kontor. Här öppnade vi vår normsalong med kurser och möten inom normförändring. Under året som gick växte vi dessutom från 17 certifierade normingenjörer till 30 stycken. Stationerade över hela Sverige från Malmö i syd till Luleå i norr. Flera av normingenjörerna valde att hoppa på Add Gender helhjärtat. Vilket ledde till att vi öppnade två kontor till under sommaren 2018. Ett i Malmö och ett i Göteborg. Med tre nyinflyttade kontor och ett nästan fördubblat nätverk ökade vi vår omsättning med mer än 100 procent. Energin var på topp och mjölksyran efter tio års bergsbestigning (sedan grundandet av företaget 2008) dämpades helt av nedförsåkets totala adrenalinkick.

Inte konstigt då egentligen, om jag tänker efter, att jag efter detta framgångsår upplevde en känsla av en ny uppförsbacke. Vi hade gjort vårt efterlängtade nedförsåk och njutit till och med vid de värsta vurporna. Efter att ha prickat av milstolpe efter milstolpe i vår lista över vad vi vill förverkliga, var vi dock längst nere i backen och åket var över. Under januari 2019 behövde vi därför snabbt acceptera faktum. Det finns ingen annan väg att vandra än uppför backen ännu en gång. Vi är sugna på en ny utmaning och nya kickar på vår gemensamma resa. Vi vill fortsätta att bygga broar mellan teoretisk kompetens om genus och makt och näringslivets och arbetslivets utmaningar. Vår utmaning blir nu att ta vara på alla erfarenheter och lärdomar. Vi behöver tänka helt nytt utifrån vår kompetens om normer, makt och organisationsutveckling.

Årets klättring 2019 kommer därför att bjuda på en uppdatering av våra tjänster. Där vill vi bättre synliggöra våra fantastiska normingenjörer. Målet är att bygga en plattform för normförändring som kan utgöra både verksamhetens och ledarens moraliska kompass. Detta i en tid då affärsmodellen blir själlös utan värderingar. Och då menar jag inte värdeord. Jag menar värderingar. Moderna värderingar för jämlikhet mellan människor och ett förtroende för varje människas unika potential och förmåga. Vare sig det är en kund, konsument, chef eller medarbetare.

Våren med Add Gender kommer präglas av kurstillfällen för fler blivande normingenjörer. Du kommer uppleva synliggörande av sammanhang som hjälper oss alla att bli mer normkompetenta. Såsom tidskriften Historiskan, föreningen för särskilt begåvade unga Brainpool, kafferosteriet Karma coffee och Ideon-initiativet för jämställd innovation och finansiering The Yes Way. Efter en välbehövlig sommarvila planerar vi att i höst digitalisera normingenjörsutbildningen så att den kan nå fler.

Samtidigt med arbetet ovan så släpper vi denna nya spännande plattform. Detta blir vår tjänsteinnovation som kommer att hjälpa företag att navigera i rätt riktning om de vill bidra till jämlikhet i linje med sin kärnverksamhet. Snart blir det åka av i pulkabacken, ännu en gång!

Jag hoppas att många vill hänga med oss på den här vandringen. När vi nu har tillgång till mer kraft kommer det vara lättare att ta sig upp till toppen den här gången. Nu vet vi vägen, vi är fler och framförallt upplever vi ett stort förtroende från våra kunder. Vi ser med stor förväntan fram emot denna uppförsklättring och vad det kan ge oss för erfarenheter och nya bekantskaper under 2019.

Pernilla Alexandersson

vd, grundare och normingenjör

Add Gender AB