När min mormor gick bort gjorde jag matlådor till min morfar (varför vet jag inte för han lagade maten även när min mormor levde, men i alla fall). Min syster lagade inga matlådor till morfar. Vid något tillfälle utbrister min morfar till mig på sitt framfusiga sätt ”varför har du inte gjort några matlådor?”. Min syster hade aldrig tagit initiativ att göra några matlådor så hon behövde inte heller stå till svars för avsaknaden av desamma. Så kan det lätt bli, gör man en sak ska man gärna fortsätta med det. Arbetar du för att förhindra utrotningen av elefanter kommer säkert följdfrågan; “Varför gör du inget för tigrar/ isbjörnar/ orangutanger/ eller enarmade sengångare?”.
På samma sätt har vi fått frågan ”men männen då?” ofta kommit innan vi ens börjat prata om jämställdhet. Detta har vi på Add Gender funderat på, mycket och länge. För jämställdhet är inget som bara rör de som identifierar sig som kvinnor, vi använder alltid exempel med både kvinnor och män i våra föreläsningar. Vi brukar säga att jämställdhet aldrig handlar om att exkludera eller ta bort, det handlar alltid om att addera. Addera möjligheter, bredda de normer för hur flickor eller pojkar får vara. Addera till förväntningar på vad som utgör en bra förälder. Addera till tanken på vad som räknas som en bra chef.
Därför lanserar vi nu ett affärsstrategiskt ledarskapsprogram om jämställdhet exklusivt för män. För det är lättare att skapa förändring om fler är med.
Kvinnor har länge skickats på ledarskapsutbildningar, mentorprogram, coachning, kurser i att våga ta för sig och anpassa sig mer för att kunna klättra högre i karriären för att den representativa ojämställdhet som brukar infinna sig högre i hierarkier ska jämnas ut. Vi tycker det är dags att bjuda in männen. Då jämställdhet är en kunskapsfråga syftar programmet till att sprida denna kunskap, ge män som är modiga nog att utmana sig själva en plattform att diskutera jämställdhet, utmaningar, oro, skapa nätverk med andra som är lika framåtsträvande. Vi ger verktyg tips och massor av diskussioner.
Vi har nått ut, via Facebook, Twitter och antalet besökare på hemsidan har ökat samt att både tidningen Chef och Dagens Industri har skrivit om det. Anmälningar från allt mellan skogsindustrin till dataspelsbranschen har trillat in, men ursäkterna är fler än anmälningarna. Det är här det blir intressant. Att strö råd och åsikter omkring sig till andra är alltid lätt (jag vet för jag är bra på att ge oombedda råd). Men att sedan själv behöva engagera sig, ändra sitt beteende och utmana invanda tankar, det är en annan sak. Därför blir Add men to change också ett sätt att syna engagemanget från mäns sida. Och vi är förvånade faktiskt, att likes, delningar och hejarop fortfarande nästan bara kommer från kvinnor.
Så man, välkommen ombord på jämställdhetsfrågan! Vad gör DU för att skapa denna förändring?